movaeres ondernemerschap groei familiebedrijf

De groei van je bedrijf voorblijven

Veel ondernemers streven groei na. Maar ben je je wel bewust van de consequenties? Voor je het weet groeit je bedrijf jou voorbij. Elke groeifase van je onderneming vraagt iets anders van je, elke overgang kent zijn eigen groeistuipen. Jouw onderneming kan maar zo ver groeien als jij jezelf ontwikkeld hebt in het ondernemerschap. Om je bedrijf verder te brengen, is het belangrijk om vooruit te denken en je eigen ondernemerschap te blijven ontwikkelen.

Meegroeien en toch jezelf blijven in elke fase van je onderneming

Ondernemerschap is niet statisch; jij als ondernemer groeit door, het bedrijf vraagt in elke fase iets anders van je en de markt verandert voortdurend. Iedere ondernemer reageert anders op de groei van zijn onderneming. Om doeltreffend met groei om te gaan, is het belangrijk om af en toe in de spiegel te kijken en je af te vragen wat jouw ambities zijn. Waar ben je goed in en wat kan beter? En, heel belangrijk, doe je wel dingen die je echt wilt en bij jou passen? Veel ondernemers zijn in een verdienmodel terechtgekomen, dat niet altijd bij hun voorkeur of persoonlijkheid past. Dan gaat de energie uit het ondernemerschap en is dat terug te zien in de resultaten. Dat is zonde, dat wil je voor zijn.

Pas jij bij je bedrijf? Past het bedrijf bij jou?

Veel mensen zijn ondernemer omdat ze voor vrijheid gaan. Ze willen doen wat ze zelf willen en wat bij hen past. Het type ondernemer dat je bent hangt af van jouw persoonlijkheid en het verdienmodel dat je in je bedrijf hebt opgebouwd of overgenomen. Een startende ondernemer maakt andere keuzes dan een vijfdegeneratie-ondernemer. De vraag is dus: Pas jij bij jouw onderneming en past de onderneming bij jou? Hoe groei je naar elkaar toe en waar groei je juist uit elkaar? Jouw rol in het bedrijf hangt af van de groeifase van de onderneming. Je kunt vier fases onderscheiden, die elk hun eigen groeistuipen kennen.

Fase 1. Vakmanschap

  • Je focus ligt op de kwaliteit van je product.
  • Je doet alles zelf.
  • Er zijn beperkte middelen beschikbaar.
  • Het draait om passie voor je vak.
  • Je vindt het moeilijk om dingen uit handen te geven.
  • Je huurt alleen anderen in om problemen op te lossen en liefst zo goedkoop mogelijk.
  • Je leert door te klankborden met anderen (het mag niet te veel kosten).

Moet het op jouw manier of mag het ook anders?

1e groeistuip: loslaten en uitbesteden

Met de groei van het bedrijf komt de eerste groeistuip: het inhuren van arbeid of taken uitbesteden. Wat blijf je zelf doen? Wat gaan zij doen? En hoe erg is het dan het anders gebeurt dan je zelf zou willen? Loslaten van werkzaamheden is voor vakmannen lastig. Laat iemand je helpen om te kijken wat jouw sterke én zwakke punten zijn als ondernemer, bijvoorbeeld met een SWOT-analyse.  Zo kun je zien wat bij jou past en wat je beter aan anderen kunt overdragen. Daarnaast is het goed om te weten welke stijl van leidinggeven je van nature hebt. Ook dit kun je met een test laten uitzoeken.

Fase 2. Management
  • Je focus ligt op groei en efficiënt organiseren.
  • Je delegeert taken, maar kent nog alle details, het personeel voert uit.
  • Je stuurt op basis van KPI's: kritische productie indicatoren.
  • Jouw taak ligt bij het structureren, plannen en organiseren.
  • Je houdt zelf de eindverantwoordelijkheid, delegeert taken.
  • Adviseurs zijn probleemoplossend per discipline, en moeten meerwaarde leveren.
  • Als ondernemer heb je partners of een vertrouwensadviseur als klankbord.

Mensen meenemen in de groei door ze veel toe te vertrouwen

2e groeistuip: vertrouwen op je mensen

Daar waar je als manager nog van alle facetten in het bedrijf op de hoogte bent, merk je dat je bij doorgroei niet meer alles weet. Je moet meer en meer gaan vertrouwen op de deskundigheid en verantwoordelijkheid van je mensen. Dat vraagt er om dat je de details kunt loslaten en meer gaat sturen op hoofdlijnen.

Fase 3. Leiderschap
  • Je focus ligt bij het resultaat.
  • De verantwoordelijkheden liggen zo laag mogelijk in de organisatie.
  • Je stuurt op hoofdlijnen en probeert continu te verbeteren .
  • Jouw managementstijl draait om je mensen; je probeert hen tot groei en bloei te laten komen, want dan groeit ook de organisatie.
  • Je draait mee in innovatieprojecten.
  • Je hebt ervaren coaches als gesprekspartner die jouw de kritische spiegel voorhouden op de koers en strategie van de organisatie en jouw persoonlijke ontwikkeling.
  • Je kijkt buiten rond én gebruikt je eigen MT als klankbord.

Het moeilijkste van succesvol ondernemen is een nieuwe rol voor jezelf zoeken 

3e groeistuip: Succesvol. En nu?

Wat (vaak) in deze fase ontbreekt is een visie op de verdere groei van het bedrijf. Is verdere groei noodzakelijk? Voor wie of wat doe je het? Of besluit je juist in deze fase om het bedrijf te verkopen en weer vanaf nul te beginnen met een nieuw idee? Trek je jezelf terug? Jezelf compleet vervangbaar maken is de grootste kunst van het ondernemerschap.

Fase 4. Visionair
  • Je focus ligt op het nieuwe, je blijft je blik verbreden. Je gaat struinen in nieuwe werelden.
  • Je verlegt de grenzen van je eigen kunnen én van de onderneming.
  • Je bent richtingbepalend, met focus op doelen en strategie.
  • Je richt je op het zeker stellen van de toekomst.
  • Je wilt een voorbeeld zijn voor de sector of regio.
  • Je hebt coaches die kritisch kijken naar jou als persoon en naar je onderneming.

Visie als belangrijkste sturings- instrument

Je visie wordt in deze fase het belangrijkste sturingsinstrument. Je komt los van het bedrijf en gaat de wereld als speelveld zien. Je visie ligt als het goed is al besloten in de allereerste versie van je ondernemersplan. Door de jaren heen - en door de verschillende generaties heen - is deze visie steeds bijgesteld, concreter gemaakt, afhankelijk van de omstandigheden van het bedrijf en de markt waarin je je begeeft. Het oorspronkelijke doel blijft richtinggevend.

Herken je fase!

Iedere ondernemer past zijn bedrijf aan, aan zichzelf. Anders gaat het niet. En dat jij het anders gaat doen dan de vorige generatie, dat is een zekerheid. Je bent immers iemand anders. Hoe jij betekenis geeft aan jouw ondernemerschap hangt af van je persoonlijke voorkeur voor een stijl van ondernemen, het oorspronkelijke doel van de onderneming en de mogelijkheden die jouw bedrijf je biedt.

Ken je grenzen

Elke fase vraagt andere kwaliteiten van je. En die hebben we niet allemaal in huis. Weet voor jezelf welke fase echt bij je past, zodat jouw onderneming jou niet voorbij groeit. Groei tijdig mee en (her)ken je grenzen.

Elke fase vraagt wat anders van jouw ondernemerschap

Samen groeien in ondernemerschap

Movaeres begeleidt ondernemers in de groei van hun ondernemerschap. Iedere ondernemer is anders, ieder bedrijf is anders, ieder plan is anders. We begeleiden ondernemers in de groeistuipen van hun ondernemerschap en onderlinge samenwerking. We zetten trainingen op voor de verschillende groepen ondernemers.

In onze ervaring leren ondernemers namelijk gemakkelijker samen: bij elkaar in de keuken kijken en leren van elkaars fouten, door samen te sparren en op stap te gaan, door een paar keer per jaar met je compagnons om tafel te gaan over wat ieder nu persoonlijk en bedrijfsmatig bezighoudt. Hoe verder je doorgroeit, hoe eenzamer je bent in het ondernemerschap. Dan is het heerlijk om goede sparringmaatjes om je heen te hebben. Dat helpt ook om je eigen koers te blijven uitzetten. Groei tijdig mee in het ondernemerschap, dan blijf je je onderneming vóór en behoud je het plezier van ondernemen.

Onze opleidingen in ondernemerschap

Groeistuip 1 Aansturen van personeel
Groeistuip 2 Strategisch leiderschap in familiebedrijven
Groeistuip 3 Grensverleggend ondernemen

Tips voor groeien in ondernemerschap

  • Realiseer je in welke groeifase van het ondernemerschap je zit, zodat je tijdig schakelt.
  • Ken jezelf, weet welke rollen bij je passen en welke niet. Laat je bedrijf je niet voorbij groeien.
  • Laat los. Maak maximaal gebruik van de competenties van je personeel. Leg de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie.
  • Hou jezelf scherp: door te sparren, door ergens anders te kijken, door te leren van je fouten, door je tijdig te laten bijscholen. Wees kritisch naar jezelf.
  • Wees kieskeurig in je adviseurs en coaches: zowel op zakelijk als persoonlijk terrein. Wees niet bang om bekritiseerd te worden. Dat helpt jezelf vooruit.