blog familiebedrijf saamhorigheid

Saamhorigheid als kernwaarde in familiebedrijven

Ik zit in de auto, op weg naar een afspraak, op weg naar een familiebedrijf. Een familiebedrijf dat voor uitdagende keuzes staat. Het is een zonnige dinsdagochtend, maar allerminst een doorsnee, dinsdag. Op de radio zijn berichten over de ontwikkeling van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, corona lijkt ingeruild voor oorlog. Allebei verschrikkelijk, met ongekend menselijk leed. Beide crises bewegen iets in onze maatschappij, roepen ons op om er voor de ander te zijn, je eigen belang naar de achtergrond te schuiven. Deze situaties doen een beroep op onze saamhorigheid.

door Gemma van den Berg

Hoe lang houden we de saamhorigheid vol onder druk?

De drang om iets te kunnen betekenen voor de ander, is enorm. In allerijl komen initiatieven van de grond waarin alle lagen van de Nederlandse bevolking hun steentje bijdragen. De saamhorigheid is groot. Er zit een stemmetje op m’n linkerschouder, dat zegt: “maar hoe lang zal deze saamhorigheid er zijn, voor we ons eigen belang weer bovenaan zetten?” Aan het begin van de coronacrisis, in maart 2020, stonden we uitbundig te klappen voor de zorgmedewerkers. Eind 2021 was iedereen ‘corona-moe’ en wilden we terug naar ons oude vertrouwde leven – de kroeg in – op vakantie – collega’s weer ontmoeten op de werkvloer. Het wij-gevoel was redelijk naar de achtergrond verdwenen. Hoe zal dit nu met de oorlog gaan? Wat als ons eten straks duurder wordt, we echt minder gas ter beschikking krijgen? Hoe lang houden we de saamhorigheid dan vol?

Keuzes maken vanuit kernwaarde

Saamhorigheid is voor vele familiebedrijven een belangrijke kernwaarde. In tijden van crisis bindt hen namelijk altijd één ding: het familiebedrijf. Daar gaan ze met z’n allen voor staan, voor door het vuur en daarvoor worden individuele belangen naar de achtergrond geplaatst. Deze kernwaarde maakt een familiebedrijf uniek en krachtig. Het doorleven en letterlijk doorgeven van deze kernwaarde, maakt dat deze generaties lang in de families blijft en het waard is om overgenomen te worden. Natuurlijk moeten ook familiebedrijven keuzes maken. Maar dit zijn wel keuzes die een bijdrage leveren aan het toekomstbestendig maken van dat familiebedrijf.

Saamhorigheid geeft houvast

Ik draai het erf op vol inspiratie voor het gesprek dat volgen gaat. Een gesprek waar de kernwaarden saamhorigheid en verbondenheid centraal staan. De uitdagingen waar dit bedrijf voor staat hoeft men niet te overwinnen, het kijken naar wat er is, wat hen bindt en waar zij geloof in hebben, geeft voldoende houvast om de juiste keuzes te maken!

Wat doet Movaeres

Movaeres verzorgt sinds 1978 opleidingen voor adviseurs. Veel van ons werk gebeurt incompany in adviesorganisaties. Daarnaast verzorgen we een aantal trajecten voor openinschrijvingen:

  • Adviesvaardigheden voor de basis
  • Coachend adviseren voor gevorderde adviseurs
  • Systemisch adviseren van familiebedrijven
  • Intervisie en supervisie voor zeer ervaren adviseurs
  • Werken aan duurzame klantrelaties (alleen incompany)
Contact

Groeien in ondernemerschap

Wil je verder? Wil je het anders?

  • Groei in ondernemerschap
  • Professionaliseren van de organisatie
  • Begeleiding bij opvolging
  • Voorkomen en oplossen van conflicten

Laat je vraag ons op via het contactformulier.
Dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.