Logische fouten in advisering
Door: Marlies Bosker, Ellen Lesscher en Henk Westerhof
Juni 2017
Gelukkig zijn adviseurs net mensen. Ieder heeft zijn eigen persoonlijkheid en zijn eigen drive. Wie van zichzelf weet wat hem beweegt, weet ook wat hij steeds weer veroorzaakt en kan daarop schakelen. Met enig kritisch relativeringsvermogen kunnen we lachen om de fouten die we steeds weer maken. Dan ben je daarop aanspreekbaar. Wat doe jij steeds weer?
Analyse van onze eigen logische fouten
Welke van onderstaande fouten maak jij steeds weer? En vanuit welke drive komen ze?
- Te snel aan de slag willen leveren, niet lastig willen zijn
- Ik kom om …. willen bijdragen, eigen doel centraal
- Met het hoofd in de laptop gedreven, de kennis willen overbrengen
- IVEA (Invullen Voor Een Ander) snel oplossen
- Je eigen analysemodel centraal zetten compleet zijn, niets over het hoofd willen zien
- Of juist overal iets achter zoeken alles moet op tafel, er mist nog iets
- Geen helderheid over kosten - meerwerk goede sfeer in gesprek willen bewaren
- De oplossing die voor mij werkt snel willen helpen
- Speelveld niet geheel overzien je eigen grenzen niet kennen
- Te gedetailleerd uitwerken, vakidioot alles moet voor mij kloppen, tot in detail
- Alles is toch duidelijk stel me geen lastige vragen, ik heb nog meer te doen
- Ik leg het u nog een keer heel precies uit u moet het wel allemaal in 5 minuten snappen
- Ik neem nog contact met u op … maar niet heus je klant niet echt belangrijk vinden, wel zijn omzet
Opdracht
Laat jezelf de spiegel voorhouden door een collega. Laat jezelf bevragen over wat het nut is van jouw logische fout. Wat is voor jou de winst om dit steeds weer te doen? Je hebt er namelijk een heel goede reden voor. Het levert vooral jou iets op, niet jouw klant. Wanneer je daar zicht op hebt, weet je ook hoe makkelijk jij een verborgen contract met je klant afsluit en vooral ook je eigen doel aan het nastreven bent. Mooi als dat past bij het doel van de klant. Anders heb je een mismatch. En dat is balen.
Wat doet Movaeres
Movaeres verzorgt reeds 40 jaar diverse opleidingen voor adviseurs in vele adviesorganisaties. Het adviesproces wordt vanuit diverse invalshoeken belicht waarbij vooral de adviesvaardigheden en jouw unieke bijdrage als adviseur centraal staan. Daarnaast versterkt Movaeres het samenwerken in adviesteams, het lerend vermogen in adviesorganisaties en het leggen van duurzame klantrelaties. De optelsom maakt adviesorganisaties die vanuit de klantvraag acteren en daarbij de juiste adviseurs weet in te schakelen.
Meld je aan voor
>> Adviesvaardigheden voor de basis van iedere adviseur
>> Coachend adviseren voor de sparringpartner van morgen
>> Intervisie-supervisie voor Adviseurs op Niveau
Geïnteresseerd?
Neem contact met ons op via info@movaeres.nl of bel 0486-422322 .