Ben ik de juiste leider voor de volgende stap?

Meegroeien en toch jezelf blijven in elke fase van je onderneming

Veel ondernemers willen groeien. Maar ben jij wel de juiste leider voor de volgende stap? In het radioprogramma 'Zaken doen' gaat Frank Kromer van BNR in gesprek met Freek Peters (Professor Contextueel Leiderschap) en Marlies Bosker (Leiderschapscoach voor Ondernemers). Welk type leider moet je zijn om te groeien? Wat zijn de valkuilen maar ook uitdagingen voor jou als ondernemer? Elke groeifase van de onderneming vraagt wat anders van je.

 

>> Radio-interview 17 december 2018, BNR radio programma Zakendoen 13:15 uur

 

 

Pas jij bij de groei van jouw onderneming? Of groeit jouw onderneming jou voorbij? Elke groeifase vraagt iets anders van je. Doorgroeien van de ene naar de andere fase gaat vaak gepaard met groeistuipen. Niet iedere ondernemer wordt gelukkig van deze doorgroei. Van pionier-vakman word je ineens manager van een groter team of zelfs de directeur die op afstand stuurt en op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen. Wat past bij jou als ondernemer? Hoe groot wil je worden?

 

Je bedrijf laten groeien

Vanuit Movaeres werken we met drie principes van groei en ontwikkeling. Die principes gelden voor ieder mens persoonlijk, maar ook voor bedrijven en ondernemerschap. Alleen als aan de principes voldaan is, kan je succesvol groeien.

 

De drie principes zijn:

  1. Je eigen kompas kennen
  2. Kunnen samenwerken
  3. Weet hebben van veranderingen

 

1. Je eigen kompas kennen

Jouw ambitie en jouw toekomstbeeld geven je een kompas waar je op kunt vertrouwen om keuzes te maken. Dat kompas geeft je bovendien een natuurlijke aantrekkingskracht voor medewerkers, klanten en partners die deze visie met jou delen. Het is het fundament voor succes dat door veel ondernemers wordt onderschat.

 

  • Jezelf zijn

Waar ben je uniek in? Wat is jouw unieke bijdrage en talent? Wat voor ondernemer wil jij zijn? Wat is de bedoeling van je organisatie? Waaraan wil je bijdragen?

  • Een helder toekomstbeeld

Een eigen visie op de toekomst, weten hoe je jouw droom wilt bereiken. Wat is er gaande in de wereld? Waar kan jij jouw unieke bijdrage leveren?

  • Vastberadenheid

Ondernemers hebben een soort vastberadenheid om voor hun ambitie te blijven gaan. Tegenslagen worden als leermoment gezien, om nog beter te kijken hoe het dan wel kan. Bedenk: wat uit je hart komt gaat niet verloren.

 

Valkuil - De waan van de dag

Veel ondernemers zijn ooit begonnen met een droom. Eenmaal aan het ondernemen raak je gemakkelijk verstrikt in de waan van de dag. Klanten tevreden houden en resultaten boeken zijn uiteraard niet onbelangrijk. Maar je komt in een sleur van hard werken zonder tijd te maken voor waar het ook al weer over ging. Voor je het weet word je ingehaald door je eigen succes.

 

 

2. Kunnen samenwerken

Je droom waarmaken lukt zelden alleen. Je hebt anderen nodig, je hebt inzicht nodig. Wie aandacht heeft voor anderen, wie ze vertrouwen geeft en wat gunt weet mensen te verbinden. Dan kunnen zij je helpen om jouw droom waar te maken. Wie inzicht heeft, in zichzelf als ondernemer, in zijn medewerkers en klanten, in zijn compagnon(s) en ketenpartners, maar ook in cijfers en KPI’s, maakt betere keuzes.

 

  • Aandacht geeft inzicht

Hoe meer inzicht je hebt, hoe beter je keuzes kunt maken. Je kan mensen dan zien in wie ze zijn, in wat ze kunnen en willen bijdragen aan jouw droom. Dat geeft plezier, dat gaat vanzelf, iedereen is met zijn passie bezig en maakt elkaar sterker. Maar ook inzicht in cijfers en een overzicht van wat voor jou belangrijk is heeft aandacht nodig.

  • Team bouwen

Vertrouwen geven aan het team, zodat teamleden zelf verantwoordelijkheid nemen en elkaars talenten benutten in een open cultuur waar van elkaar geleerd mag worden. 

  • Elkaar wat gunnen

Je positie kennen en elkaar wat gunnen, in het bedrijf, in de markt, in de keten, in de samenleving. Samen maak je meer mogelijk. Wie het onderste uit de kan wil …

 

 

Valkuil - te veel controle

Vertrouwen betekent: de controle loslaten. Je vertrouwen wordt als ondernemer dagelijks op de proef gesteld: de omzet valt tegen, medewerkers maken fouten, een belangrijke klant vertrekt naar de concurrent. Soms schieten we als ondernemers dan in de controle en willen we het op onze eigen manier regelen. Voor we het weten sturen we op omzet of resultaat. Maar daarmee komen we niet echt verder. Teams draaien niet langer om krachtig samenwerken, maar om productie. Medewerkers worden niet gewaardeerd om hun creatieve bijdrage en lerend vermogen, maar beoordeeld op persoonlijke targets. We komen in een of-of cultuur waar ieder voor zichzelf gaat.

 

 

3. Weet hebben van veranderingen

We leven verschillende levensritmes van verschillende systemen. Dat geeft voortdurende veranderingen. Je eigen levensfases veranderen, je bedrijf ontwikkelt zich, je producten zijn aan een levenscyclus onderhevig. En ook de maatschappij en natuur kent zijn eigen levencycli. Hoe ga jij om snelheid van de verschillende dynamieken waar we nu in verkeren? Kan jij vooruit kijken?

  • De levensfases

De verschillende levensfases: ontdekken – groei – wasdom – teloorgang zijn overal terug te vinden. De levensfases zie je bij mensen, producten, sectoren... Ook je bedrijf maakt deze fases door. In elke fase wordt er een beroep gedaan op andere kwaliteiten van de ondernemer.

  • Meerdere systemen

Ieder bedrijf heeft te maken met meerdere systemen, elk met zijn eigen dynamiek en sociale wetmatigheden: familie – bedrijf – markt – keten – maatschappij - eigendom …. Vaak acteren dezelfde personen in meerdere systemen tegelijk. Een bron van verwarring.

  • Accepteren wat er is

Wie de levensritmes en dynamieken van de systemen kent, gaat mee met de stroom en voorziet wat gaat komen. Wie er tegenin leeft, strijdt onnodig, raakt teleurgesteld en gaat vaak ten onder.

 

Valkuil - Vasthouden aan vertrouwd succes

Veel ondernemers houden te lang vast aan oude successen. Een oud succes heeft zich bewezen en je wordt erin gekend. De kinderziektes zijn eruit, je weet dat je het op jouw manier succesvol in de markt kunt zetten. Je hebt je unieke waarde uitgerold in werkprocessen en formats en begint eindelijk binnen te lopen. Voor je het weet staar je jezelf daar blind op. Wanneer je succesvol bent, is het tijd om opnieuw te gaan struinen, om je heen te kijken naar nieuwe mogelijkheden. De uitdaging is om je eigen kindje dat tot wasdom is gekomen toe te vertrouwen aan anderen. Jij mag gaan rondkijken en een nieuwe vorm zoeken voor jouw droom. Ga je verwonderen in andere werelden, sectoren, mensen en de natuur. Alleen jij kan verbanden leggen en mogelijkheden zien die anderen niet zien. Vanuit jouw innerlijk kompas.

 

 

De consequenties van groei.

Veel ondernemers streven groei na. Maar ben je je wel bewust van de consequenties? Voor je het weet groeit je bedrijf jou voorbij. Elke groeifase van je onderneming vraagt iets anders van je, elke overgang kent zijn eigen groeistuipen. Jouw onderneming kan maximaal zo ver groeien als jij jezelf ontwikkeld hebt in het ondernemerschap. Om je bedrijf verder te brengen, is het belangrijk om vooruit te denken en je eigen ondernemerschap te blijven ontwikkelen.

 

Valkuil voor een leider

bij een groeiende onderneming

 

De waan van de dag - hard werken

 

Loslaten, aan een ander durven overlaten,

controle willen houden

 

Betrokkenheid kwijtraken,

sturen op spreadsheets

 

Vasthouden aan oude successen

 

Lerende organisatie bouwen,

feedback van medewerkers en klanten

 

 

Uitdagingen voor een leider

bij een groeiende onderneming

 

Je innerlijke kompas scherp voor ogen houden

 

Dankbaarheid van wat op je pad komt,

ook als het tegenzit. Daar kun je veel van leren.

 

Vertrouwen geven, elkaar wat gunnen.

Samen kom je verder

 

Tijd voor essentiële vragen, voor bezinning.

Voor je het weet regeert de waan van de dag

 

Op tijd gaan struinen naar nieuwe mogelijkheden

 

 

 

Blijf jij de groei van je bedrijf voor? Of groeit jouw bedrijf jouw voorbij?

>> lees verder in het artikel: De groei van je bedrijf voorblijven 

 

Wat doet Movaeres

Movaeres begeleidt vanaf de start ondernemers en familiebedrijven in elke fase van de onderneming. We kennen de groeistuipen en wat dat van jou vraagt als ondernemer.

Meer weten, neem contact met ons op: info@movaeres.nl