Een hechte club die elkaar scherp houdt

Je eigen kompas ontdekken, over je eigen grenzen kijken om zo een verdienmodel te vinden dat bij jou past. En dat implementeren in de parktijk van alle dag. Dat is wat je met elkaar leert in de leergang Grensverleggend Ondernemen. Dat gaat verder dan het cursusjaar zelf, ook vier jaar na deze leergang weten de ondernemers elkaar te vinden en scherp te houden. Ze kennen elkaar door en door en zijn een extra familie van elkaar geworden. Nog steeds zoeken ze elkaar een aantal keer per jaar op. Natuurlijk willen ze elkaars investeringen graag zien en het waarom daarachter doorgronden. We kenden natuurlijk de plannen van Joris en de familie Kuijpers. Eindelijk werden die werkelijkheid en konden we die samen bezichten. Op bezoek bij Kuijpers Kip.

 

Nijswin van Zuilen, Paul Vossen, Frank de Rond, Joris Kuijpers en Leo Stoker (niet op de foto: Albert Willems)

 

        

 

 

Lekker eten voor iedereen, daar draait het om bij de familie Kuijpers. Ze zitten als familie graag met elkaar en met vrienden om tafel. Dat gunnen ze iedereen: lekker eten voor iedere portemonnee. Hun passie is: betaalbare kip voor iedereen, diervriendelijk geproduceerd, zonder uitstoot. Daarvoor hebben ze een nieuw concept ontwikkeld dat echt anders is. Dat blijkt ook nog eens “Remkes-proof”.
>> FD 2019-09-28 Limburgse gigastal is 'Remkes-Proof'

 

Werkelijk vernieuwen is loslaten

De familie Kuijpers past de transitiecyclus van Hurst toe in hun bedrijfsvoering: de cyclus van innovatie – groei – destructie – vernietiging. Hurst stelt dat managers af en toe een 'crisis' moeten veroorzaken om werkelijke vernieuwing en groei te kunnen laten plaatsvinden. Al regelmatig werd de familie Kuijpers voor gek verklaard, omdat ze op deze manier te werk gaan. Zo was opa begonnen met kippen, maar zijn stallen lagen dichtbij een natuurgebied. Dat ging niet samen. Die stallen zijn gesloopt zodat ze de grond terug konden geven aan de natuur en de onderneming weer opnieuw kon beginnen. Dat doet ook deze generatie bij Kuijperskip. Zij hebben in 2015 al hun bedrijven verkocht om te komen met een nieuw concept, waar zij echt in geloven. Joris Kuijpers: “Ons concept is minder stress voor de kip en een betere leefomgeving met zo min mogelijk milieubelasting. Wij kwamen uit op twee wezenlijke factoren: het transport er tussenuithalen en een beheersbaar leefklimaat.”

 

Durf te twijfelen, te toetsen en te beslissen

Veel van onze aannames zijn gevoelsmatig, maar een goede ondernemer wil zijn aannames ook kunnen onderbouwen. Joris Kuijpers vervolgt: “Veel mensen roepen dingen op basis van menselijke emoties. Maar dat is niet altijd beter. Wij vroegen ons bijvoorbeeld af of het gevoel klopt dat daglicht echt beter is voor een kip. We gingen met de universiteiten, dierenartsen en Philips om tafel. Wat blijkt: kippen hebben een ander soort oog dan wij. We zijn uitgekomen bij een speciaal soort verlichting, die past bij het oog van kip. Een soort licht waar zij zich beter bij voelt. Philips heeft dat met ons ontwikkeld. Zo doen we dat voor alle technologie. Doordat we 15 jaar bezig zijn geweest met alle vergunningen hebben we ook heel veel tijd gehad om elk facet van de nieuwe bedrijfsvoering te doorgronden.”

 

 

Ik vind het indrukwekkend en bijzonder innovatief, over ieder detail is goed nagedacht, zo blijf je je concollega’s in deze sector altijd een stapje voor. Albert Willemsen

 

Diverse groep ondernemers

De verdienmodellen binnen de ondernemersgroepen van de leergang Grensverleggend Ondernemen lopen behoorlijk uit elkaar. Dat maakt het juist interessant; er valt veel van elkaar te leren. Wat voor jezelf logisch is, daar verwonderen anderen zich over. Iedere ondernemer in de groep heeft steeds weer nieuwe thema’s waar hij tegenaan loopt. Die variëren van nieuwe ketenconcepten, omgaan met personeel, strategische marktbewerking, nieuwe staltechnieken, overdragen van verantwoordelijkheden aan middenmanagement tot in investeringen in het buitenland, vergunningen, netwerken en nog veel meer. Die variëteit en het van elkaar leren is wat elke bijeenkomst weer de moeite waard maakt.

 

Meer informatie

Ook deelnemen aan Grensverleggend Ondernemen?

In 2020 start een nieuwe groep. Geef je op!

Neem contact met ons op. Mail info@movaeres.nl of bel 0486-422322.