Wendbaar blijven in roerige tijden: 8 tips

De uitdagingen van 2020 hebben jouw ondernemerschap behoorlijk op de proef gesteld. De hobbelige wegen die familiebedrijven gaan, laten ons verschillende ontwikkelingen zien. Het is aan jou om hierin de dilemma's van jouw ontwikkelingsfases te herkennen en te overwinnen: van jouw markt, jouw familiebedrijf en jezelf. Hoe lang moet je vasthouden aan het succes van oude sporen en dit succes herhalen of optimaliseren? Of moet je juist schakelen naar nieuwe perspectieven waarvan het resultaat zich nog niet bewezen heeft? Een onmogelijk dilemma. We hebben acht tips voor je om daar mee om te gaan.

 

Marlies Bosker, december 2020

 

 

Ondernemen kent hobbelige wegen: van de markt, van je familiebedrijf, van jezelf. In elke fase loop je tegen nieuwe vraagstukken aan, veroorzaakt door je eigen succes. Of de externe marktomstandigheden dwingen je tot actie. Zo word je als ondernemer steeds weer uitgedaagd om jezelf te ontwikkelen en te handelen. Vaak richten we ons op onze cijfers. Maar het gedrag van hoe jij reageert op hobbels laat eerder het aankomende vraagstukken zien. Wie daar naar leert kijken, schakelt eerder en blijft de echte problemen voor. 

 

1.       Zie problemen als ultieme leerschool

Problemen zijn het natuurlijke gevolg van verandering en zelfs wenselijk. Anders is er geen groei. Je beloning voor het succesvol oplossen van de problemen van vandaag, zijn een reeks nieuwe problemen voor de vragen van morgen: je volgende fase. Die zullen groter en complexer zijn. Je wordt als het ware getraind voor de volgende uitdaging. Wanneer jouw bedrijf te maken krijgt met grote veranderingen in jullie markten, technologie of branche, wordt jouw uitdaging extra vergroot. Hoe sneller de snelheid van verandering, hoe sneller problemen verschijnen en groeien. Welke groei kun jij aan?

 

2.       Je bent geen perfecte leider – leer samen te werken

Jouw rol als ondernemer is niet om problemen te voorkomen of het tempo van verandering te vertragen. Richt je in plaats daarvan op het versnellen van het oplossingsvermogen van jouw bedrijf en leer vraagstukken vroegtijdig te herkennen. Doe dat samen met betrokken familieleden en je belangrijkste persoonsleden. Een hecht team en besluitvaardigheid zorgt dat je snel kunt handelen (of juist niet). Dat is je ultieme concurrentievoordeel.

 

3.       Focus op abnormale problemen

Normale problemen zijn problemen die worden verwacht voor een bepaalde fase in jouw ondernemercyclus. Abnormale problemen zijn problemen die niet worden verwacht (of gewenst). Aangezien je nooit genoeg tijd of middelen zult hebben om alle problemen waarmee je wordt geconfronteerd aan te pakken, moet je jezelf concentreren op abnormale problemen. Veel normale problemen kunnen worden genegeerd omdat ze de neiging hebben zichzelf op te lossen tijdens het natuurlijke verloop van groei en ontwikkeling.

 

4.       Ken de weg voor je

Je kunt jouw familiebedrijf sneller aansturen als je de weg voor jou kent. De meeste problemen waarmee je wordt geconfronteerd, komen ook voor bij andere familiebedrijven. Je  hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je kunt jezelf veel tijd en moeite besparen door de aard van alle fasen in de levenscyclus grondig te begrijpen en te weten wat er nodig is om van de ene fase naar de volgende over te gaan. De levenscyclus van familiebedrijven leert je dat er in elke levensfase een andere ondernemersstijl van jou gevraagd wordt. Dat in elke groeistuip het dilemma van groeien en snoeien iets van jou vraagt. Dan houd je het bedrijf wendbaar.

 

 

5.       Gebruik wendbaarheid als bron voor bloei

Een belangrijk verschil tussen de levenscyclus van mensen versus bedrijf is dat levende wezens onvermijdelijk sterven, terwijl bedrijven dat niet hoeven te doen. De "leeftijd" van een bedrijf in termen van levenscyclus houdt geen verband met zijn chronologische leeftijd, het aantal werknemers of de omvang van zijn activa. In plaats daarvan wordt de levenscyclusleeftijd bepaald door de onderlinge relatie tussen flexibiliteit en controle. Een bedrijf dat wendbaar is, heeft een hierin balans gevonden.

Een wendbare bedrijf weet waarom ze wat doet, waar ze heen gaat en hoe ze daar komt. Het geniet ook van zowel een hoge groei als een hoge winstgevendheid. Zodra een bedrijf de bloeifase bereikt, vraagt het jouw ondernemerschap om die positie te behouden en je tijdig aan te passen aan de veranderende marktvraag. Zo rek je de levensduur van je familiebedrijf.

 

6.       Weet dat levensfases niet altijd parallel lopen

De groei van het bedrijf loopt dwars door de groei van jouw levensfase van jou als ondernemer. Ze hebben effect op elkaar. Het familiebedrijf heeft zijn generatiefases, waarin steeds meerdere generaties betrokken zijn. Het is een continuproces van doorgeven van het gedachtengoed, vakmanschap, leiderschap en eigendom. Dat geeft een eigen dynamiek tussen overdrager en opvolger. Zo krijgen familiebedrijven steeds een  frisse wind.

Loyaliteiten en ingesleten patronen spelen hier een rol. Veel is van zelfsprekend en er is een stevige verbondheid. Verschillende petten en belangen lopen door elkaar. Dat is juist de kracht van familiebedrijven. De onderlinge stijd van generaties houdt het bedrijf levendig en bij de tijd. En ook lastig. Je laat niet maar zo het eigen levenswerk met alle complexiteit over aan een minder ervaren ploeg. Toch is dat nodig, ookal komt er een terugval in de cijfers. De frisse wind van de generatiewisseling is een investering met zijn eigen terugverdientijd.

 

7.       Maak onderscheid tussen familie en bedrijf

In familiebedrijven lopen de relaties van privé, bedrijf en eigendom dwars door elkaar heen. Je schaakt steeds met dezelfde speelstukken op drie borden tegelijk. Als hoofd van het familiebedrijf ben je verantwoordelijk voor verschillende belangen. Je hebt meerdere petten op. Dat kun je nooit allemaal goed doen, de belangen en wetmatigheden zijn regelmatig tegengesteld. Wees helder in welke principes leidend zijn voor jouw keuzes. Hoe consequenter je hierin bent, hou duidelijker de spelregels op al de drie de borden zijn, hoe minder gedoe.

 

8.       Deel je dilemma’s

Als hoofd van het familiebedrijf sta je regelmatig voor grote en kleine dilemma’s. Vaak manifesteren zich die op een ander speelveld dan waar het werkelijk over gaat. Openheid over wat je bezighoudt, het uitwisselen van invalshoeken en bereidheid om echt naar elkaar te luisteren, zorgt dat jullie op één lijn blijven.

Als jij en de betrokken familieleden of jouw managementteam deze dilemma’s gemeenschappelijk delen voordat er problemen ontstaan, zal dit je ook helpen de problemen aan te pakken, in plaats van elkaar aan te vallen.

 

Voor 2021 wensen we je veel groei toe in jouw ondernemerschap, zodat jij en jouw familiebedrijf wendbaar blijven en de stormen doorstaan.

 

Meer informatie

Wil jij je ondernemerschap verder ontwikkelen. Laat het ons weten. 

Dan gaan we samen kijken wat een passend leertraject voor jou is.

Hopelijk kunnen we in september weer starten met onze leergroepen.

 

Neem contact met ons op. Mail info@movaeres.nl 

 

 

Bron: geïnspireerd door  Ichak Adizes