Routedialoog

Hoe geef je het familiebedrijf vorm voor de toekomst? Wanneer je weet wie je bent en wat je wilt komt de vraag hoe je dat kan gaan doen. Er zijn vele businessmodellen die je helpen om de structuur en richting van je bedrijf vorm te geven en jouw strategie uit te zetten. Maak daarin je eigen keuzes en laat je daarin niet leiden door adviseurs. Natuurlijk kunnen zij je ondersteunen, maar jij bent de ondernemer die het risico loopt en uiteindelijk de inschatting moet maken. Wat is de beste strategie die bij jou past?

 

 

Voorbeeld: Lynette Verweel over de routedialoog

Je eigen toekomst vinden zodat je je eigen route uit kan zetten. "Ik zou het wel mooi vinden wanneer we op de een of andere manier meerwaarde weten te creëren voor onze uien. Hoe ik dat precies kan gaan doen en of het haalbaar is weet ik nog niet. Daarvoor ga ik nog op onderzoek uit." Voor de Bedrijfsovernamedag van de Aeres Hogeschool vertelt Lynette haar verhaal in een filmpje:

 

 

Canvas

Het CANVAS businesmodel is een raamwerk voor elk businessmodel. Het geeft snel inzicht wie jullie klanten zijn en wat voor unieke bijdrage julle aan hen leveren. Hoe onderhouden jullie de klantrelatie en zorgen jullie dat jullie product bij de klant komt, of heb je dat juist uitbesteed? Hoe zorg je dan voor de terugkoppeling vanuit de markt? Hoe zijn de werkprocessen ingericht en met welke ketenpartners werken jullie samen om dat te optimaliseren? Hiermee maak je ook je kosten en opbrengstructuur van julie bedrijf helder.

 

Stoplichtanalyse

Wanneer je businessmodel helder is, is ook snel duidelijk waar jullie sterke en zwakke punten liggen. De kracht en valkuilen van als ondernemer, de sterke en zwakke punten van jullie onderneming, maar ook de kansen en bedreigingen vanuit de omgeving en markt. Waar ligt de kracht van jullie familiebedrijf en waar zitten de risico's?

 

Groeifase bedrijf

Ondernemers streven groei na. Voor je het weet kom je in een volgende groeifase van je onderneming en krijg je met personeel te maken. Of je personeelsbestand groeit van 15 naar 50 of meer. Dat is een wezenlijke andere manier van ondernemen. Pas jij bij de groei van de onderneming, past de groei van jouw onderneming bij jou?

 

Strategische speerpunten

Wanneer je helder hebt wat de doelen van je onderneming zijn, wat je kracht en risico's zijn en welke groeifase bij jou past, komen als vanzelf de strategische speerpunten boven. Wat moet jij de komende jaren doen om je eigen doelen te realiseren? Strategische speerpunten helpen je om jouw koers te realiseren en je niet te veel te laten afleiden door de beslommeringen van alledag.

 

Wat zijn je doelen voor de komende jaren? Waar zit je kracht en de risico's van je bedrijf? En welke omvang van bedrijf past bij jou als ondernemer? Wezenlijke vragen die op elkaar afgestemd moeten zijn om de juiste keuzes  te maken.

Hierover sparren, neemt contact met ons: info@movaeres.nl

 

 

Meer lezen:

>> De groei van je bedrijf voorblijven

 

 

Meer informatie: info@movaeres.nl