Ambitiedialoog

Waarom dit bedrijf? Waar worden jullie samen gelukkig van? Wat streeft ieder van jullie na? En wat is jullie unieke bijdrage als bedrijf? Belangrijk voor de koers van het familiebedrijf is om te weten wat de gezamenlijke ambitie is en wat dat van jullie vraagt. Voor welke ambities is er ruimte in het bedrijf en wat kun je eventueel beter buiten het bedrijf invulling geven?

 

Eigen ambitie of aangetroffen taak

Soms wordt je eigen ambitie overschaduwd door gebeurtenissen in het leven. Of je treft een situatie aan die van jou om een andere keuze vraagt. Dan worden eigen ambities (tijdelijk) geparkeerd of krijgen op een andere manier vorm. Volg jij je eigen ambitie of ga je verder met wat je hebt aangetroffen?

 

Voorbeeld: Jos Kroeze over de ambitiedialoog

De vader van Jos heeft om gezondheidsredenen het melkvee vervangen door jongvee. "Hierdoor ben ik veel bewuster bezig met wat voor ondernemer ik nu eigenlijk wil worden, ik word wel gedwongen om hier in te kiezen. En eigenlijk is dat juis wel mooi, anders was ik waarschijnlijk onbewust het melkveebedrijf in gestapt." Voor de Bedrijfsovernamedag van de Aeres Hogeschool vertelt Jos zijn verhaal in een filmpje:

 

 

Visie op de toekomst

Een visie op de toekomst vormen heeft tijd nodig en vereist rondkijken in veel werelden. Wat is voor jou belangrijk om een bijdrage aan te willen leveren? Hoe gaat de sector waarin jij zit of kansen ziet zich ontwikkelen? Waar zie jij mogelijkheden in de markt om als ondernemer een unieke bijdrage te leveren? Ga in gesprek in alle schakels van de keten. Kijk in andere sectoren. Verbreed je horizon. Wat zie je dan als mogelijkheden? Of moet je door alle bedreigingen je ambities aanpassen?

 

Stijl van ondernemen

Iedere ondernemer heeft zijn eigen stijl van werken en ondernemen. De volgende generatie doet het anders. Kinderen zijn maar zelden een kloon van hun ouders. En ook al lijken ze qua karater misschien op elkaar, ieder heeft weer zijn eigen inzichten en waarheden. Wat verandert er bij de bedrijfsoverdracht in stijl van ondernemen? En past die stijl ook bij het verdienmodel en omvang van het bedrijf?

 

Verdienmodel

Voor je het weet neem je het verdienmodel van je vader klakkeloos over. Uit onderzoek met het NAJK blijkt dat 70% van de bedrijfsopvolgers eigenlijk liever naar een ander verdienmodel gaat. Geldt dat ook voor jou? En is er ruimte om het bedrijf om te bouwen? Hoe pas jij het bedrijf aan jouw jouw voorkeursstijl of pas jij je aan aan het bestaande verdienmodel?

 

Spannende vragen voor ouders en opvolgers die vragen om een antwoord. Wil je hier samen over in gesprek? Neem dan contact met ons op: info@movaeres.

 

Meer lezen

>> In welkverdienmodel pas jij?

>> Inspiratie uit Brazilië

 

 

 

 

 

Meer informatie: info@movaeres.nl