Omgaan met alle uitdagingen van het ondernemerschap

"De visie van andere ondernemers en hun manier van werken, daar kun je veel van leren. Je leert ook wat de zaken zijn die bij jezelf aandacht nodig hebben. Daar word je mee geconfronteerd en op gecoacht. Zeer zinvol" aldus Frank de Rond. Hij is sinds 2012 Algemeen Directeur van Livar en heeft het over de Leergang Grensverleggend Ondernemen van Movaeres. De Rond is al acht jaar mede-eigenaar van het bekende merk topkwaliteit varkensvlees uit Limburg en deed de Leergang in 2015/2016.

 

 

“De varkens hebben we zelf in eigendom, maar de verzorging is uitbesteed. De veehouders verzorgen ze volgens onze eisen. Alle stallen zijn aangepast en alle varkens hebben een buitenuitloop. Het vlees heeft het Beter Leven Keurmerk met drie sterren van de Dierenbescherming. De varkenshouders worden intensief door ons begeleid.

 

 

Keten

Livar bestaat in feite uit drie bedrijven, we hebben de hele keten in eigen hand. Naast de varkenshouderij zelf is er de uitsnijderij, waar ook het verwerken van het vlees tot exclusieve vleeswaren plaatsvindt. En we hebben een apart bedrijf dat verantwoordelijk is voor de verkoop en marketing van alle producten. Mijn vader stuurt vooral de varkenshouderij aan, de verkoop en marketing doen we samen onder het label Livar. Ik verkoop vooral richting de slagerijsector, mijn vader vooral aan de horeca."


Meer over het ketenconcept van Livar lees je hier.

 

Jong leiding geven

"Thuis hadden we vroeger een traditioneel varkensbedrijf. Ik ben zelf de jongste uit het gezin en wist als eerste dat ik later absoluut niks met varkens wilde gaan doen! Dat is een beetje anders gelopen. Ik heb een bedrijfskundige achtergrond. Livar is een vrij jong bedrijf, het is opgericht in 1999. Mijn interesse is pas later gegroeid en werd vooral gewekt door de bredere context waarin we nu werken, waarin we zelf het gevoel hebben bij de markt.

Wanneer je al op jonge leeftijd leiding geeft in een bedrijf, ben je wel eens zoekende. Ik wilde graag wat kennis van buiten halen. Bij veel cursussen voor directie en managers ligt de gemiddelde leeftijd veel hoger, of die cursussen zijn
vooral voor leidinggevenden binnen grote bedrijven. Dat zijn cursusgroepen waarin
ik me dan niet zo thuis zou voelen. De agrofood is toch een heel andere business.

 

Ontwikkelingen varkenshouderij

We zijn op de goede weg, maar moeten vooral niet stil blijven zitten. Ik wil steeds blijven kijken hoe we de bedrijfsorganisatie kunnen verbeteren. We komen nu ook in de fase dat je steeds meer medewerkers hebt, dat vergt een ander soort management.


Maar ook naar buiten toe wil ik steeds verder verbeteren. Groeien, vooral in kwaliteit. We zijn met innovatietrajecten bezig om dierenwelzijn, kwaliteit en smaak en milieubelasting te verbeteren. En om consumenten beter te bereiken. We willen ze echt educatie bieden over het eten van vlees. We hebben kortom veel nieuwe ideeën, en we denken daarmee wel op de goede weg te zijn.

 

Elke verandering begint klein en vraagt een lange adem. Je moet de markt analyseren, en niet botweg zeggen ‘de consument wil dat niet’. En soms is het missiewerk wat we doen.

 

Tegen andere veehouders zou ik willen zeggen: dé consument bestaat niet. Natuurlijk zijn veel mensen heel prijsbewust. Maar elke verandering begint klein. Je moet de markt analyseren, en niet botweg zeggen ‘de consument wil dat niet’. Het is wel missiewerk wat wij doen, hoor. Ik begrijp best dat reguliere varkenshouders niet allemaal meteen overstappen. De consument moet je nu eenmaal één voor één overtuigen.

 

Familiebedrijf

Livar is geen traditioneel familiebedrijf, maar het heeft wel veel eigenschappen van een familiebedrijf. We werken erg volgens het zogenaamde ‘Rijnlands model’. Dat betekent dat we niet gaan voor winst op de korte termijn, maar voor rentmeesterschap voor de volgende generatie. Onze blik ligt bij de lange termijn en we willen oog hebben voor de ontwikkeling van onze mensen.

 

Toekomstvisie

We hoeven niet de grootste te worden, maar we willen wel de beste blijven. Groeien in kwantiteit is mooi, maar het is niet een leidend onderdeel van onze strategie. Natuurlijk ben je ook gewoon afhankelijk van hoe de markt zich ontwikkelt. We zien wel een verschuiving in ons voordeel, weg van alleen veel vlees voor weinig geld. Dat gaat langzaam, maar dat is niet erg, een bedrijf kan ook niet te snel groeien.

 

Grensverleggend Ondernemen

Het mooie van de cursus Grensverleggend Ondernemen van Movaeres  is dat je in een groep zit met jonge ondernemers, met heel verschillende bedrijven. Maar we begrijpen elkaar wel allemaal. Interessant vond ik ook de praktische zaken die je in de bedrijfsbezoeken tegenkomt. De visie van andere ondernemers en de manier van omgaan met bedrijf en personeel door anderen, daar kun je veel van leren.

 

Wanneer je al op jonge leeftijd leiding geeft in een bedrijf, ben je wel eens 

zoekende. En voor jonge Agrofood ondernemer zijn er niet heel veel opleidingen.

Je leert ook: waar ben je zelf heel goed in, en wat zijn de zaken die aandacht nodig hebben? Het is makkelijker om dat bij anderen te zien dan bij jezelf. Daar word je mee geconfronteerd en ook gecoacht, dat vond ik heel zinvol.


Vooral voor jonge ondernemers in de Agrofood sector kan ik Grensverleggend Ondernemen van harte aanbevelen. Gewoon omdat er voor die groep niet zoveel trainingen zijn. Het wordt heel erg toegespitst op de deelnemers zelf. Ook belangrijk: Je krijgt niet veel huiswerk mee, maar je leert wel heel veel. Alleen tijdens het laatste deel van de cursus moet je een businessplan schrijven, dat kost veel tijd. Maar dat is ook echt voor iedere ondernemer belangrijk, daar moet je gewoon tijd in steken.”

 

 

Ook geïnteresseerd?

18 september 2017 starten we met een nieuwe groep. Ben je geïnteresseerd, geef je dan op.

We nemen dan contact met jou op om te kijken of jij bij deze leergang past en deze leergang bij jou.

Bel ons 0486 – 422 322 of mail ons info@movaeres.nl.

 

Meer weten

Bezoek de website van Livar: www.livar.nl.

Livar is ook van plan om een 'beleefboerderij' te starten, omdat ze zoveel aanvragen krijgen voor boerderijbezoeken. Voor de plannen voor de beleefboerderij, lees dit artikel