Adviesvak is in beweging

Als adviseur neem je vaak weinig tijd om te reflecteren op je eigen ontwikkeling. Je agenda zit zo vol, je hebt nog veel inhoudelijke stukken te lezen en voor je het weet is het alweer een jaar verder. Zonder dat je het echt door hebt verandert het werk om je heen. De adviesmarkt is behoorlijk in beweging. De toekomstige klant vraagt niet langer alleen om het doorrekenen van cijfers of het uitspitten van vergunningen. Nu ben je daarvoor nog hard nodig. Maar wie nu niet schakelt, is straks overbodig. Wanneer je de grote lijn ziet in de ontwikkeling van advisering, zie je ook je eigen ontwikkelingslijn en richting die bij jou past. Wat jouw groeirichting wordt, hangt helemaal af van je eigen persoonlijkheid en je eigen keuzes.

 

Marlies Bosker, juni 2016

 

 

 

Het adviesvak is in beweging

Het adviesvak is sterk in beweging. De klanten veranderen, de klantenvragen veranderen. Wanneer je als adviseur niet mee verandert, heb je geen bestaansrecht meer. Vertellen hoe het moet, of alleen uitzoeken wat de ondernemer wil weten, is steeds minder aan de orde. De bedrijven worden complexer, de ondernemers zijn beter geschoold, informatie is steeds makkelijker toegankelijk en ondernemers hebben steeds vaker hun eigen mensen in dienst. Welke keuzes heb je als adviseur om door te groeien? 

 

Hoe draag jij bij aan het doel van jouw klant, vanuit je eigen toegevoegde waarde?

 

Jouw stijl van adviseren

Iedere adviseur heeft zich een stijl eigen gemaakt waarin hij zich prettig voelt. Wat is jouw stijl? En wil jij jezelf blijven ontwikkelen? Waar zit dan jouw groei?

 

1. Vertellen: Zo moet je het doen

We komen uit een tijd dat voorlichters wisten hoe het moest en de klanten van niets wisten. De alwetende voorlichter is al een tijdje verdwenen. Mensen zijn mondiger, weten beter wat ze zelf willen en laten zich niet meer door de buitenwereld opleggen: zo moet je het doen. Wie deze stijl hanteert heeft veel overtuigingskracht nodig. Je wilt immers dat de klant iets gaat doen. We zien deze stijl bij de adviseur in de mix van de verkoper en deskundige.

 

2. Wij zijn deskundig: Wat wilt u weten

Veel adviseurs kenmerken zich om hun deskundigheid op een bepaald gebied en hebben daar de wijsheid in pacht. Wij zoeken graag voor u uit wat u wilt weten. U vraagt, wij draaien. Dat vraagt om een sterk analytisch vermogen. Waarom u deze vraag stelt... dat werd en wordt niet altijd achterhaald. U vraagt, wij snappen uw vraag en wij zoeken het voor u uit. Deze adviseur stelt geen kritische vragen, houdt de sfeer goed en heeft vaak hetzelfde blikveld dan de klant. We hebben elkaar nodig voor ons beider voortbestaan. We doen wat we deden en houden elkaar overeind. Geen reden om verder te gaan zoeken. Totdat het fout gaat en er wat anders nodig is. Maar dan ben je misschien over je houdbaarheidsdatum.

 

3. Sparren: Hoe gaat u het doen

Deze adviseur gaat naast de ondernemer staan. Strategisch adviseren: samen met de klant brainstormen en de strategie uitzetten. De meerwaarde is dat de klant meer aan het werk is en sneller met de adviezen aan de slag gaat. De klant heeft ze immers 'zelf' bedacht. De meerwaarde van de adviseur is dat de klant de risico's van de oplossingen tegen elkaar afweegt, zodat hij zijn eigen keus kan maken. Dat vraagt om andere vaardigheden van de adviseur. Wanneer de klant een praktische vraag heeft, valt deze adviseur terug op het specialistische vakgebied waar hij uit voortkomt. 

 

Nieuwe richtingen voor adviseurs

Naast bovenstaande ontwikkelingsfasen is er natuurlijk nog verdere doorgroei mogelijk voor jou als adviseur. Die groei is niet eenduidig. Iedere adviseur kiest zijn eigen weg, passend bij zijn persoonlijkheid en zijn eigen ambitie. Niet iedere adviseur heeft de vaardigheden om zich de volgende stap eigen te maken. Niets mis mee. Je moet doen waar je goed in bent en op de juiste plek je bijdrage leveren. Je eigen grenzen kennen is ook een grote meerwaarde. 

 

We zien een aantal richtingen waarin ervaren adviseurs zich ontwikkelen:

 

De superdeskundige

Deze adviseur heeft op zijn vakgebied veel kennis en expertise en weet complexe puzels op te lossen vanuit zijn inhoudelijke vakgebied. Dit is vaak het antwoord van de deskundigen en zij verdiepen hun kennis en projectmatige aanpak.

 

Helpende handjes

Deze adviseur neemt een taak in de uitvoering over van de klant:  'geef die werkzaamheden maar aan mij en ik zorg dat ze goed uitgevoerd worden'. Dit is vaak het antwoord van hardwerkende en betrokken adviseurs. Zij storten zich in de kruiwagens werk.

 

Begeleiden - coachen

Deze adviseur gaat naast de ondernemer staan. 'Ik begeleid u in de groei en veranderingsprocessen waar u in zit. U geeft het doel en de waarom, ik stippel de mogelijke paden voor u uit. Volgt u maar'. Dit is vaak het antwoord van de mensgerichte adviseurs die verdieping zoeken in mensenkennis en veranderprocessen.

 

Op ontdekkingstocht

Tenslotte zeggen sommige adviseurs: 'Ik weet het ook niet en ga me u mee op ontdekkingstocht. Met de goede vragen weet ik u de juiste richting te laten kiezen en nieuwe dingen te laten ontdekken, zodat u zelf verder kunt'. Dit is het antwoord van de creatieve adviseur die samen met de klant naar baanbrekende oplossingen zoekt.

 

Welke richting kies jij?

Er is geen beste richting. Alle type adviseurs lopen rond, ieder met zijn eigen klantengroep. Soms heeft een ondernemer een mix van verschillende mensen om zich heen, soms kiest hij duidelijk voor één type adviseur. Wat bij jou past weet je intuïtief zelf het beste. Blijf trouw aan jezelf. Je in een richting laten groeien die niet de jouwe is, haalt jou uit je kracht. Daar hebben jij, je baas en je klanten niets aan. Weet waar je eigen plezier zit en waar je het meest van toegevoegde waarde bent.

 

Wat doet Movaeres

Movaeres begeleidt al vele jaren adviseurs in hun ontwikkeling. Waar sta jij, wat is er gaande in de markt en waar wil jij dan naartoe groeien? In de adviesvaardigheden en doorgroei geven we diverse opleidingen. De focus ligt niet op de inhoud maar op jouw persoolijke ontwikkeling, de interactie met de klant en de aanpak van het adviestraject.

We herkennen waar jij staat en wat bij jou past, zodat iedereen in de cursusgroep maatwerk ervaart, ookal kiezen mensen verschillende richtingen.

 

De meeste trajecten worden incompany gegeven. Dat wil niet zeggen dat er geen leergroepen opgestart kunnen worden.

Meld je aan wanneer je interesse hebt. Bij meerdere aanmeldingen gaan wij met jou kijken of we een leergroep bij elkaar kunnen krijgen van gelijkgestemden.

 

Meer weten

Neem contact met ons op via info@movaeres.nl of bel 0486-422322.