Logische fouten in advisering

Iedere adviseur heeft ze. Je eigen logische fouten die je steeds weer maakt. De een gaat te snel van start, de ander legt het nog een keer heel precies uit. Een derde vindt dat hij veel moet leveren. Ieder van ons heeft zo zijn eigen redenen om hier steeds weer in te trappen. Die komen voort uit de onderliggende drive die wij als adviseurs ook allemaal hebben. Wat doe jij steeds weer?
 

Door: Marlies Bosker, Ellen Lesscher en Henk Westerhof

Juni 2017

 

 

Gelukkig zijn adviseurs net mensen. Ieder heeft zijn eigen persoonlijkheid en zijn eigen drive. Wie van zichzelf weet wat hem beweegt, weet ook wat hij steeds weer veroorzaakt en kan daarop schakelen. Met enig kritisch relativeringsvermogen kunnen we lachen om de fouten die we steeds weer maken. Dan ben je daarop aanspreekbaar. Wat doe jij steeds weer?

 

Analyse van onze eigen logische fouten

Welke van onderstaande fouten maak jij steeds weer? En vanuit welke drive komen ze?
 

  • Te snel aan de slag                                                              willen leveren, niet lastig willen zijn
  • Ik kom om ….                                                                         willen bijdragen, eigen doel centraal
  • Met het hoofd in de laptop                                                gedreven, de kennis willen overbrengen
  • IVEA (Invullen Voor Een Ander)                                         snel oplossen
  • Je eigen analysemodel centraal zetten                           compleet zijn, niets over het hoofd willen zien
  • Of juist overal iets achter zoeken                                     alles moet op tafel, er mist nog iets
  • Geen helderheid over kosten - meerwerk                     goede sfeer in gesprek willen bewaren
  • De oplossing die voor mij werkt                                       snel willen helpen
  • Speelveld niet geheel overzien                                         je eigen grenzen niet kennen
  • Te gedetailleerd uitwerken, vakidioot                             alles moet voor mij kloppen, tot in detail
  • Alles is toch duidelijk                                                           stel me geen lastige vragen, ik heb nog meer te doen
  • Ik leg het u nog een keer heel precies uit                       u moet het wel allemaal in 5 minuten snappen
  • Ik neem nog contact met u op … maar niet heus         je klant niet echt belangrijk vinden, wel zijn omzet

 

Opdracht

Laat jezelf de spiegel voorhouden door een collega. Laat jezelf bevragen over wat het nut is van jouw logische fout. Wat is voor jou de winst om dit steeds weer te doen? Je hebt er namelijk een heel goede reden voor. Het levert vooral jou iets op, niet jouw klant. Wanneer je daar zicht op hebt, weet je ook hoe makkelijk jij een verborgen contract met je klant afsluit en vooral ook je eigen doel aan het nastreven bent. Mooi als dat past bij het doel van de klant. Anders heb je een mismatch. En dat is balen.

 

Wat doet Movaeres

Movaeres verzorgt reeds 40 jaar diverse opleidingen voor adviseurs in vele adviesorganisaties. Het adviesproces wordt vanuit diverse invalshoeken belicht waarbij vooral de adviesvaardigheden en jouw unieke bijdrage als adviseur centraal staan. Daarnaast versterkt Movaeres het samenwerken in adviesteams, het lerend vermogen in adviesorganisaties en het leggen van duurzame klantrelaties. De optelsom maakt adviesorganisaties die vanuit de klantvraag acteren en daarbij de juiste adviseurs weet in te schakelen.

 

Meld je aan voor

>> Adviesvaardigheden voor de basis van iedere adviseur

>> Coachend adviseren voor de sparringpartner van morgen

>> Intervisie-supervisie voor Adviseurs op Niveau

 

Geïnteresseerd?

Neem contact met ons op via info@movaeres.nl of bel 0486-422322 .