In welk verdienmodel pas jij?

Uit onze enquete onder NAJK leden blijkt dat 69% van de leden liever wil overstappen naar een ander verdienmodel. Geldt dat ook voor jou als opvolger? Kies jij als jonge ondernemer bewust jouw verdienmodel om straks het verschil te gaan maken? Of neem je het bestaande verdienmodel van het familiebedrijf klakkeloos over? Heb jij het lef om eens kritisch naar jezelf te kijken? Weet je waaraan jij in de toekomst je boterhammen gaat verdienen? Waarin ben jij als toekomstig ondernemer uniek zodat jij het verschil kan maken?

 

Marlies Bosker, februari 2018

 

 

 

Spannende vragen. Want niet alle bedrijfsopvolgers zijn zich bewust van hun toekomstig verdienmodel. Ze nemen bij de bedrijfsovername het bestaande verdienmodel als vanzelfsprekend over. Dat is jammer en leidt tot veel frustraties. Want een verdienmodel en een ketenstructuur moeten bij je passen. 

Reden voor het NAJK om hier tijdens het jubileumcongres extra aandacht aan te besteden. Marlies Bosker van Movaeres is gevraagd om een ondernemerstest op te zetten, waarmee je jouw ideale verdienmodel kunt vinden.

Het juiste verdienmodel wordt niet bepaald door het bedrijf maar door jou.

 

Als ondernemer ken je jezelf, heb je een eigen visie op de markt en heb je het lef om daarvoor te gaan.

 

Jij maakt het verschil

Als ondernemer ken je jezelf, heb je een eigen visie op de markt en heb je het lef om daarvoor te gaan. Dat is de basis voor jouw verdienmodel. Het is ook de basis voor de NAJK-IKTO ondernemerstest. Jij als ondernemer maakt immers het verschil. We onderscheiden vier ondernemerstypes, we zien vier soorten ketens in de agromarkt. Elke type ondernemer heeft zijn eigen kwaliteiten, elke keten kent zijn eigen eisen en spelregels. Elke ondernemer zoekt hoe hij zijn persoonlijke talenten in zijn ketenconcept het beste tot hun recht kan laten komen.

 

31% van de deelnemers wil in het huidige verdienmodel blijven.

69% van de deelnemers wil overstappen op een ander verdienmodel.


Ontdek wat bij jou past

Onder NAJK leden is de IKTO ondernemerstest gehouden. Daarmee krijg je inzicht in jezelf en in de verschillende ketenconcepten.  De test houdt je de spiegel voor. Wie ben je en pas je wel in de huidige ketenstructuur van het bedrijf? In welke sector zit jij en wat is daar de speelruimte? Bij welk verdienmodel pas jij het best? Wat heb jij te ontwikkelen in jouw ketenstructuur om jouw ondernemerschap succesvol te maken? Inzicht is de eerste stap tot ontwikkeling. Dan is het aan jou wat jij ermee gaat doen. >> IKTO OndernemersCheck aanvragen

 

 

Volumemarkt

Doorgroeien en produceren voor de internationale markt

Plussegment

Produceren met zorg voor mens, dier en milieu

Gesloten keten

Uniek product in ketenconcept met meerdere collega's

         

Merk-Niche

Eigen merk met uniek eigen verhaal en klanten

          

Huidige verdienmodel 67% 22% 5% 8%
Gewenste verdienmodel 18% 54% 15% 13%
% dat wil overstappen -48% +32% +11% +5%
huidig = voorkeur 14% 13% 1%

 

3%


31% van de deelnemers geeft de voorkeur aan het verdienmodel waar ze inzitten.

69% van de deelnemers geeft aan liever in een ander verdienmodel te werken.

 

Past het verdienmodel bij jouw kwaliteiten

We hebben ook gekeken of jouw verdienmodel ook past bij jouw kwaliteiten als ondernemer. Ieder verdienmodel vraagt namelijk andere eigenschappen. Wanneer je jouw talenten en kwaliteiten niet kwijt kunt in je eigen verdienmodel loop je op termijn tegen grenzen aan in je ondernemerschap en maakt dat jou niet echt gelukkig. En dat kan niet de bedoeling zijn.

  Het huidige verdienmodel heeft de voorkeur Een ander verdienmodel heeft de voorkeur  
Huidige verdienmodel past bij mijn kwaliteiten 15% 32% 47%
Huidige verdienmodel past gedeeltelijk bij mijn kwaliteiten 9% 18% 27%
Huidige verdienmodel past niet bij mijn kwaliteiten 10% 16% 26%
  33% 67%  

 

47% van de deelnemers heeft de juiste kwaliteiten voor het huidige verdienmodel,

slecht 15% heeft hier ook de voorkeur.

 

 

Jij bent anders dan jouw ouders

In de opleidingen ondernemerschap die Movaeres geeft aan jonge agrariërs, zien we dat opvolgers gemakkelijk in de voetsporen van de vorige generatie lopen. Ze stappen in het bestaande bedrijf zonder na te denken over het verdienmodel en of dat wel bij hen past. Dat wordt als vanzelfsprekend overgenomen, ook wanneer ze daarvoor eigenlijk geen kansen in de markt zien. Dit is in feite de omgekeerde weg. Je wordt ondernemer omdat je gat in de markt ziet waaraan jij een bijdrage denkt te kunnen leveren met jouw unieke talenten. De vraag is dus: Waar zie jij jouw kansen en welk verdienmodel past bij jou? 

 

Wat doet Movaeres

Movaeres verzorgt reeds 40 jaar opleidingen voor ondernemers in familiebedrijven en voor hun adviseurs. Ze houdt ondernemers de spiegel voor over wie ze zijn, wat ze willen en kunnen en hoe ze het doen in de praktijk. Daarnaast begeleiden we diverse familiebedrijven in de groeistuipen naar de volgende fase.

Nieuwsgierig? >> Ga naar het volledige opleidingsaanbod